Instagram shopping

Instagram en Facebook shopping

Instagram shopping

Shoppen met Instagram is de volgende stap voor e-commerce bedrijven met aandacht voor social media.

Als u nog niet op de hoogte bent van "shoppable media", dan is het nu het moment om uw achterstand in te halen.

Deze technologie geeft gerechtigde zaken de mogelijkheid om producten te taggen in sociale media berichtjes. Bekijk de video voor een voorbeeldje van de user experience.

Samengevat komt het erop neer dat klanten het product te zien krijgen via Instagram en vervolgens de aankoop voltooien op de eigenlijke website van de zaak.

Aangezien de technologie vrij nieuw is, is de informatie nog verspreid en moeilijk te volgen. Maar geen nood, Petasos helpt u deze harde noot te kraken. Lees er hieronder alles over.

Waarom?

Een tijdje terug introduceerde Instagram het idee van "shoppable media" nadat uit een studie bleek dat er steeds meer gebruikt werd gemaakt van de smartphone en tablet voor online aankopen.

Waarom dan gebruik maken van Instagram voor het online verkopen?
Beschouw het volgende.

  1. Instagram feed, Stories, en Live zijn een mooie kans voor zaakvoerders om een unieke indruk na te laten en klanten te inspireren.
  2. Volgens studies van Instagram Business, volgen 80% van de Instagram account een zaak om een gevoel te hebben van dichte connectie met deze zaak. Bijgevolg voelen vele volgens zich hierbij lid van een exclusieve groep.
  3. Bovendien toont de data aan dat mensen die shoppen op Instagram 2x meer online shoppen dan niet Instagram shoppers. Dit doordat men ook veel meer tijd online doorbrengt om de nieuwste producten en diensten te ontdekken.

Overtuigd? Goed zo. Let's get to business.

Hoe ziet dat eruit?

U ziet een voorbeeld zoals geïmplementeerd voor de website van De Balans at Home.

  • Op hun Instagram vindt de klant een bericht waarbij een bepaalde product tag is geplaatst.
  • Wanneer de klant op een product tag drukt, dan ziet hij een afbeelding van het product, een omschrijving en de prijs.
  • Bij het klikken op deze tag wordt de gebruiker doorverwezen naar de bijhorende Facebook shopping page.
  • Op die Facebook shopping page wordt een link gegeven naar de webpagina.
  • Vervolgens kan men op de website de bestelling plaatsen en afrekenen.

Hoe werkt deze magie?

Instagram en Facebook shopping

Nog altijd mee? Mooi zo. Dan tonen we nu hoe je producten kunt gaan taggen.

Producten taggen werkt in feite hetzelfde als mensen taggen:

  1. Kies de foto die je wilt uploaden, voeg een omschrijving en eventueel een mooi filter toe.
  2. Tik op de producten op de foto waar je een tag aan mee wilt geven.
  3. Typ de naam van het product. Instagram zoekt dan naar het product in de catalogus. Tik het goede product aan.
  4. Tevreden met je post? Tik op ‘Klaar’ en ‘Delen’.

Makkelijk, toch?

Andere regels & tips voor succes:

  • Tag zowel producten van nieuwe & oude posts op uw pagina.
  • U kunt 5 producten taggen voor een post met 1 enkele afbeelding of 20 producten taggen voor posts met meerdere afbeeldingen.
  • U kunt geen boomerangs, videos of geanimeerde gifs taggen.

Give it to me!

Wat is er nu allemaal nodig om een dergelijke Insta-shop te kunnen openen?

  1. Maak een Facebook bedrijfspagina aan.
  2. Koppel deze Facebook bedrijfspagina met de Facebook Business manager.
  3. Zet FB shopping aan op deze bedrijfspagina.
  4. Maak een nieuwe productcatalogus aan.
  5. Stel het automatisch inladen van de producten uit uw webshop in.
  6. Converteer je Instagram account naar een Instagram Business profile.
  7. Vraag een goedkeuring voor Instagram shopping aan via uw Instagram Business page. Dit is enkel mogelijk voor fysieke goederen, niet voor diensten.
  8. Indien dit is goedgekeurd, kunt u voor uw FB product catalogus het gebruiksscenario "Instagram shopping" activeren.
  9. Nu kunt u beginnen met taggen van producten in Instagram posts.

Gaat dit uw petje te boven?

Zoals u merkt zijn er vrij veel stappen om de initiële opzet van de Instagram shopping te voltooien. Petasos helpt u daarom graag met de opzet van uw Instagram shop. Contacteer ons via het contactformulier onderaan de website en wij zorgen ervoor dat u binnenkort ook nieuwe klanten kunt bereiken via uw Instagram account.

Tags:
Bart Ostyn
info@petasos.be

Ik ben Bart, een expert in website ontwerp die gedreven KMO’s en grotere bedrijven helpt om een succesvolle digitale voetafdruk te creëren. In tegenstelling tot m’n concurrentie, combineer ik technische vaardigheden met een haarfijn & fraai ogend design & investeer ik in lange termijn relaties met m’n klanten.